Mobilitetsplan med klimagassutslipp
- Antall tilgjengelige poeng: 1
- Kriterier
- Metode
- Dokumentasjon
- Definisjoner
- Mobilitetsplanen inneholder kvantifiserbare tall for klimagassutslipp knyttet til transport av personer, varer og tjenester. Reduksjon av utslipp knyttet til tiltak i kriterium 3 skal inkluderes (se Metode).
M5 Mobilitetsplan med klimagassutslipp
Se metode fra NS3720:2018 Metode for klimagassberegninger for bygninger del 7.6 Transport i driftsfasen.
Driftsrelatert transport direkte knyttet til bygningens funksjon skal ikke inkluderes.
Det skal beregnes klimagassutslipp fra transport av personer, varer og tjenester. Det vil si at beregningene må baseres på reisevanedata (reisemiddelfordeling, distanser og reisefrekvens), samt et anslått behov for leveranser av varer og tjenester. Data skal være relevant for den fremtidige bruken av bygget. Hvis det ikke finnes relevante reisevanedata, må det utføres en reisevaneundersøkelse. Retningslinjer i NS 3720 om klimagassberegninger for transport gir grunnlag for oppsett av reisevaneundersøkelse.
Videre skal effekten av de vurderte tiltakene i kriterium 3 beregnes. Dette betyr at det skal vurderes hvordan tiltakene påvirker transportbehovet, og dermed klimagassutslippene.
Per i dag er deler av datagrunnlaget som trengs for å gjøre slike beregninger begrenset. Et mål med kriterium 6 er dermed å utvikle det eksisterende datagrunnlaget. Dersom det ikke finnes nok grunnlag til å gjøre beregninger, godtas derfor også kvalitative vurderinger av effekt. Vurderingene kan gjøres enkeltvis eller samlet for flere tiltak.
Prosjekteringsfase | Ferdigstillelse |
---|---|
Dokumentasjon som viser at klimagassberegninger er basert på lokale og spesifikke reisevanedata eller andre former for registreringer eller framskrivinger av reiser fra de brukerne som er tiltenkt å benytte bygningen, eller som bruker bygningen. BREEAM-NOR-revisorrapport med utfylte verdier. | Som prosjekteringsfasen med som-bygget-informasjon. |
D3 Bygningens hovedinngang
Bygningens hovedinngang
Med hovedinngang menes den inngangen som er direkte forbundet med bygningens resepsjon, kommunikasjonsarealer, heiser og trapper som er tilgjengelig for hoveddelen av ansatte og besøkende ved ankomst. Det er ikke inngangen til utbyggingsområde (med mindre denne er den samme som inngangen til bygningen, f.eks. grensende mot en offentlig vei). For vurderinger av fengsler eller militære områder skal sikkerhetsinngangen anses som hovedinngang.